top of page

Verkkosivun ulkoasun toteutus

  • katvonw
  • May 14, 2020
  • 2 min read

Kun domain on hankittu ja alusta on valittu niin harkitse tätä:

Onko sinulla varaa palkata joku luomaan toiveidesi verkkosivut vai haluatko tehdä osan/kaiken itse?

Jos kallistut enemmän sen puoleen että haluat tai tarvitset apua niin jatka lukemista,


jos taas haluat tehdä enemmän itse niin siirry kohtaan "Teeman valinta".


Pohdi haluatko tukea paikallista yrittäjää, tai ostaa palvelun ulkomailta?

a) Paikalliset suunnittelijat voivat olla kalliimpia kuin muiden alueiden ulkoistetut konsultit. Merentakaiset suunnittelijat voivat olla murto-osa kustannuksista verrattuna kotimaiseen toimijaan.

b) Toisaalta kannatta miettiä, kuinka helppoa / vaikeaa on työskennellä jonkun kanssa paikallisesti verrattua siihen että palkkaat jonkun oman alueesi tai maan / kielen sekä kulttuurin ulkopuolella?

"Ennen kuin otat yhteyttä mahdollisiin suunnittelijoihin, päätä seuraavista asioista:

a) Kuinka paljon olet valmis käyttämään?

b) Kuinka pian tämä projekti on saatava päätökseen? (Onko mielessä jo tavoiteltu julkaisupäivä?) Tämä vaikuttaa hintaan.

c) Muista hahmotella: sivustosi tavoitteet, kohderyhmäsi ja kaikki brändielementit, jotka haluat sisällyttää kokaisuuteen jotta suunnittelijalla on heti alkuun hyvä kokonaisnäkymä tavoitteisiin ja toiveisiisi.

Ota seuraavaksi yhteyttä mahdollisiin suunnittelijoihin.

a) Tarkista heidän portfolionsa varmistaaksesi, että heillä on kokemusta juuri siitä alustasta tai palveluntajoajasta, ​​jota haluat käyttää.

b) Varmista että he voivat sitoutua aikatauluusi ja tärkeisiin päivämääriin.

c) Laadi mahdollisimman tarkka ja kokonaisvaltainen sopimus joka määrittelee projektin laajuuden ja vastuut selvästi.

d) Aseta selkeät välitavoitteet projektin pitämiseksi aikataulussa.

TEEMAN VALINTA


Jos taas päätät luoda sivuston itse pohdi seuraavia asioita.


Ensiksi on löydettävä oikea ”teema”. Käytännössä lähes kaikkien verkkosivujen tekemistä varten tarvitset teeman (englanniksi theme), joka vastaa sivuston rakenteesta, ominaisuuksista ja visuaalisesta ilmeestä. Niitä on saatavana ilmaisia sekä maksullisia. Teemat ovat yksinkertaisia sivupohjia joiden avulla on helppo lisätä ulkoasu sivustolle. Teema määrittää sivustosi ulkoasun ja niitä on saatavana lähes kaikenlaisille nettisivuille. Ne ovat valmiiksi suunniteltuja verkkosivujen ulkoasupohjia, joita pystyt muokkaamaan oman näköiseksi. Valmisteeman ominaisuudet asettavat tietyt rajat sivuston muokkauksille.


a) Tarvitsetko teeman, jota voidaan käyttää mallina (jos olet aivan aloittelija), vai haluatko mukautettavamman teeman (kokeneemmille käyttäjille)?


b) Kuinka paljon olet valmis maksamaan teemasta?


c) Kuinka paljon tukea tarvitset kehitysryhmältä? Jotkut teemat ovat juuri sellaisia kun millaisina ne ostettaessasi saat käyttöösi, kun taas toisilla on jopa 6 kuukauden kehitystuki.


Esimerkiksi oheiset palvelut myyvät teemoja, mutta koska valikoimaa on valtavasti on hyvä ensin etsiä ja kirjata ylös itselle mielekkään näköisiä ulkoasuja, ja sitten tutkia sopiiko se juuri sinun käyttötarkoitukseesi.



Valitse teema-tarjoajan sivuilta sellaisia kategorioita, jotka sopivat tavoitteisiisi, tällöin on todennäköistä että teema myös teknisesti sopii käyttötarkoitukseesi.

Kun löydät mielekkään teeman tutki näyttävätkö teeman versiot kaikki samanlaisilta, vai täysin erilaisista, sillä se kertoo kuinka paljon teemaa voi muokata.

Kiinnitä huomiota ominaisuuksiin. Onko teema responsiivinen*, eli skaalautuva eri alustoille, kuten kännyköille ja tietokoneille. On myös hyvä tarkistaa voitko muuttaa logon kokoa? Ja mitä teeman testiversiossa matkapuhelimen valikossa tapahtuu?

Mieti navigointia, kuinka monta kohdetta tarvitset päävalikossa? Tukeeko tämä teema sitä vai näyttääkö se liian sotkuiselta?

*Responsiivisuus mahdollistaa sen, että verkkosivu skaalautuu eli mukautuu sopivaan kokoon eri päätelaitteilla katsottaessa. Tällöin katsojalle näytetään eri päätelaitteelle optimoitua sisältöä muodossa, joka toimii eri näytön leveyksillä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että isolla näytöllä esimerkiksi uutisia voi olla kolme palstaa vierekkäin, tabletilla kaksi ja matkapuhelimella yksi. Sisällöntuottajan kannalta on tehokasta ja helpointa tarjota tarkalleen sama sisältö eri päätelaitteille. Responsiivinen suunnittelu takaa sen, että sisältö näytetään sopivassa järjestyksessä ja muodossa eri laitteilla.




Recent Posts

See All
Mistä hankin verkkosivut?

Verkkosivuston sisällönhallintajärjestelmä, "Content Management System" tai "CMS" Alla on lista erilaisista toimijoista alalla, joiden...

 
 
 

Comments


bottom of page